Ako sa rozhodujú maturanti pri výbere vysokej školy? Ukázal unikátny prieskum

Bratislava 21. októbra – Ako si stredoškoláci vyberajú vysokú školu a jednotlivé odbory, na základe akých kritérií sa rozhodujú, kto ich najviac pri výbere ovplyvňuje, kedy zvažujú ostať na Slovensku a kedy preferujú zahraničie. Aj to vyplýva z kvantitatívneho prieskumu, ktorý realizovalo občianske združenie Therapolis v spolupráci s agentúrou Focus.

„Ide o prvý reprezentatívny prieskum medzi maturantmi a maturantkami v čase ich reálneho rozhodovania o tom, na ktorú vysokú školu a do ktorej krajiny pôjdu. Môže byť vstupom pre stratégiu vysokej školy pri lákaní študentov, univerzitného mesta, či štátu. Nie je žiadnou novinkou, že miera odchodu študentov zo Slovenska je patologická. Skupina odídených je už taká veľká, že treba prísť s opatreniami postavenými na dátach k tomu, ako tieto trendy zvrátiť,” uviedla zakladateľka združenia Therapolis Renáta Hall.

„To, čo je v tomto prieskume unikátne, je skúmanie rôznorodých aspektov súvisiacich s odchodom mladých u jednej špecifickej skupiny – čerstvých maturantov. Zároveň ako prvý poskytuje kvantitatívne dáta o tom, ako súčasnú spoločenskú a politickú situáciu vnímajú budúci vysokoškoláci, ktorí sa práve rozhodujú o svojej budúcnosti,” doplnil riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.

Kľúčové faktory pri rozhodovaní o krajine štúdia sa líšia medzi respondentmi, ktorí sa rozhodli študovať na Slovensku a tými, ktorí sa rozhodli pre zahraničie.

Dôvody pre odchod

Najčastejšími dôvodmi pre odchod boli odporúčania známych, ktorí mali skúsenosť so slovenskými vysokými školami, a to až u 72 % respondentov. Nasleduje úroveň kvality vysokých škôl na Slovensku (70 %) a nabádanie rodičov/blízkych (64 %). Z hľadiska charakteristík Slovenska podporovala žiakov v odchode úroveň záujmu politikov o potreby mladých (66 %), fungovanie štátnych a verejných inštitúcií (65 %) a úroveň tolerancie a kultúrnej otvorenosti u nás (59 %).

Dôvody pre zotrvanie

Pre tých, ktorí zostávajú, bola pre zotrvanie na Slovensku najdôležitejšia blízkosť rodiny a priateľov (81 %). Kvalita štúdia na Slovensku bola dôležitá len pre 42 % z nich. Až pre takmer 60 % z tých, ktorí preferujú študovať doma, bolo štúdium na Slovensku dôležité, lebo ich profesia je viazaná na krajinu, v ktorej získajú vysokoškolské vzdelanie. Pre veľkú časť oboch skupín respondentov (odchádzajúcich aj zostávajúcich) bola dôležitá možnosť uplatniť sa na trhu práce po skončení štúdia (79 % z odchádzajúcich a 70 % zo zostávajúcich).

Dobrou správou pre Slovensko je, že relatívne veľká časť respondentov, ktorí chcú zostať, tak robia preto, že chcú pomôcť rozvíjať Slovensko (58 %). A viac ako tretina (36 %) preferujúcich Slovensko tu zostáva, lebo chcú pokračovať vo svojich mimoškolských aktivitách, napríklad v krúžkoch, dobrovoľníctve, či mládežníckych organizáciách. Inými slovami, Slovensko rozvíjajú už teraz.

Z hľadiska výberu odboru štúdia je pre najväčšiu časť oboch skupín respondentov najdôležitejšie, že ide o oblasť, ktorej sa chcú venovať v budúcnosti. Teda ide o niečo s čím sa chcú zaoberať aj po štúdiu. Zároveň je pre veľa z nich dôležité, aby si s týmto odborom našli prácu. Toto však nemusí byť nevyhnutne v danom odbore.

Zaujímavým, a nie veľmi povzbudivým zistením je, že až 42 % respondentov, ktorí momentálne preferujú zostať na Slovensku, plánujú odísť na druhý stupeň štúdia do zahraničia. Ďalších 23 % ešte nevie, či zostane študovať druhý stupeň na Slovensku. Zároveň z tých, ktorí si už teraz vybrali zahraničie, sa neplánuje vrátiť 34 % a 52 % ešte nevie, či sa vrátiť.

Ako pritiahnuť talent?

„Podľa prieskumu je pre zotrvanie mladých, resp. ich návrat na Slovensko, potrebné zabrať na všetkých frontoch – zamestnávatelia (vrátane štátu) by mali v spolupráci s vysokými školami komunikovať príležitosti dobrého uplatnenia sa na Slovensku. Vysoké školy by sa mali snažiť o častejšiu interakciu so stredoškolákmi a ich učiteľmi/poradcami, ako aj o zatraktívnenie štúdia cez zavádzanie nových programov a inovatívnych foriem výučby, prepojenie s praxou a skvalitnenie výskumu. Štát by pri uvedených zmenách mal školy podporiť, mal by dlhodobo budovať záujem o nedostatkové odbory (napr. cez kurikulárnu reformu), zaviesť nástroje pre udržanie/pritiahnutie študentov druhého stupňa štúdia, viac orientovať svoje politiky na potreby mladých a zlepšiť svoje fungovanie,” uviedla Hall.

To, že boj o našich študentov nie je stratený, indikuje aj prieskum Domu zahraniční spolupráce, v ktorom 66 % slovenských respondentov študujúcich v Čechách uviedlo, že ako druhú krajinu štúdia zvažovali Slovensko.

Do udržania a pritiahnutia talentu by sa mali zapojiť aj mestá, v ktorých sídlia vysoké školy. Bratislava je mestom s najväčším počtom vysokoškolákov na Slovensku. Chceme byť mestom príťažlivým pre talent. V prieskume nám študenti prichádzajúci do Bratislavy povedali, že u nás oceňujú množstvo mimoškolských aktivít a možnosti pracovať popri škole. Mimoškolské aktivity ako šport, či kultúra chceme ako súčasť zvyšovania kvality života v meste ďalej rozvíjať,” uzavrel Ján Mazúr, hlavný stratég mesta Bratislavy.

Prieskum bol realizovaný v mesiacoch jún a júl 2024 na reprezentatívnej vzorke 505 respondentov. Pre možnosť podrobnejšej analýzy bolo k základnej vzorke 99 respondentov preferujúcich zahraničie dozbieraných ešte 103 odpovedí – spolu skupina respondentov preferujúcich zahraničie bola 202.

Partnerom pri realizácii prieskumu bol Inštitút vzdelávacej politiky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Prieskum finančne podporila Slovenská sporiteľňa, Nadácia otvorenej spoločnosti, ZSE, Eduvalue, nadácia Partners a manželia Gašpárekovci.

Pozrite si celú tlačovú konferenciu zo záznamu.

Na stiahnutie

Partneri pri realizácii prieskumu

Donori

a taktiež Paulína a Miroslav Gašpárek

Miroslav Štefánik

výkonná riaditeľka

pôsobí vo funkcií riaditeľa Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied. Má viac ako 15 ročné skúsenosti v oblasti ekonomického a spoločenskovedného výskumu s výraznou empirickou orientáciou.

Vo svojom výskume sa zameriava na vyhodnocovanie účinnosti aktívnych politík trhu práce a vzdelávacích programov, rovnako ako analyzovanie a prognózovanie ponuky práce. V rámci Slovenska aktívne participuje na tvorbe strategických dokumentov v oblasti tvorby verejných politík zamestnanosti, či odborného vzdelávania.

Medzi jeho silné stránky patrí spracovávanie individuálnych údajov, tvorba indikátorov, extrahovanie informácie relevantnej pre tvorbu politík, a následná tvorba odporúčaní.

Monika Rychtáriková

výkonná riaditeľka

je profesorkou na Stavebnej fakulte STU v Bratislave a na Fakulte architektúry KU Leuven v Belgicku, kde je zároveň vedúca Katedry dizajnu a inžinierstva v stavebných konštrukciách a architektúre, campus Brusel a Gent. Jej vedecká činnosť je zameraná na výskum v oblasti stavebnej a priestorovej akustiky, a na riešenie otázok spojených s vnímaním zvuku.

Je autorkou vyše 120 vedeckých publikácií v databáze scopus, s vyše 800 citáciami. Počas svojej kariéry koordinovala viacero výskumných projektov, v súčasnosti napr. HE-MSCA-DN “ActaReBuild” (2.5 mil EUR). Vyškolila 9 doktorandov a v súčasnosti ich pod jej vedením pracuje 8.

V minulosti bola predsedníčkou Európskej technickej komisie pre Stavebnú a priestorovú akustiku a členom rady Belgickej a Holandskej akustickej spoločnosti. Od roku 2017 je prezidentkou Slovenskej akustickej spoločnosti. V máji 2016 jej bolo udelené ocenenie Vedkyňa roka SR 2015 a v roku 2016 prezentovala na konferencii TEDx Bratislava. 

Gabriela Pleschová

výkonná riaditeľka

vedie Centrum pedagogickej podpory na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde tiež pôsobí ako docentka na Katedre pedagogiky.

Vyštudovala vysokoškolské vzdelávanie na Oxfordskej univerzite (2012, MSc.) a teóriu politiky na Univerzite Komenského (2003, PhD.). V roku 2019 získala kvalifikáciu Principal Fellow britskej Higher Education Academy.

Organizuje a vedie workshopy a kurzy pre vysokoškolských učiteľov. Má skúsenosti ako vedúca troch projektov Erasmus+ Strategické/Kooperačné partnerstvá v oblasti rozvoja vysokoškolských učiteľov, internacionalizácie, rovesníckeho vzdelávania a duševného zdravia. Jej akademické publikácie majú viac ako 470 ohlasov (scholar google). Pôsobí ako členka Správnej rady Trnavskej univerzity.

Silvia Pastoreková

výkonná riaditeľka

Riaditeľka Biomedicínskeho centra Slovenskej akadémie vied

Ján Mazúr

výkonná riaditeľka

pôsobil ako riaditeľ Metropolitného inštitútu Bratislavy (2019-2024) a v súčasnosti vedie mestské stratégie Bratislavy.

Absolvoval doktorandské štúdium na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a štúdium verejnej správy na Hertie School of Governance v Berlíne.

Učí a participuje na výskume na Univerzite Komenského v oblasti obchodného a finančného práva (APVV, Horizont 2020). V roku 2017 absolvoval aj medzinárodný výmenný program International Visitor Leadership Program v USA zameraný na kvalitu a zlepšovanie systému spravodlivosti.

Je autorom a spoluautorom viacerých najmä akademických publikácií. Dlhodobo sa venuje tvorbe mestských politík, tiež témam etiky a integrity v právnických profesiách a verejnej správe. 

Martin Kahanec

výkonná riaditeľka

je profesor a bývalý dekan/riaditeľ na Škole/Katedre verejnej politiky na Stredoeurópskej univerzite (CEU) vo Viedni. Je zakladateľom a vedeckým riaditeľom CELSI, Bratislava. 

Zároveň je zvoleným členom a predsedom Sekčného výboru pre „Ekonomiku, biznis a manažérske vedy“ v Academia Europaea. 

Jeho súčasné a predchádzajúce pôsobenia v oblasti výskumu a výučby zahŕňajú Ekonomickú univerzitu v Bratislave; Harvardovu univerzitu; Univerzitu Spojených národov v Maastrichte; Univerzitu v Bonne; Bruegel; a IZA. 

Kahanec aktívne pôsobil v poradných úlohách pre európske inštitúcie, národné vlády a medzinárodné organizácie. 

Jeho hlavnými výskumnými záujmami sú ekonomická politika, ekonómia práce a populácie, migrácia, mobilita v rámci EÚ, etnicita a reformy na európskych pracovných trhoch, o ktorých rozsiahlo publikoval v popredných medzinárodných časopisoch a vydavateľstvách.

Matej Kačaljak

výkonná riaditeľka

je vysokoškolský pedagóg, výskumník a advokát. Je vedúcim Katedry finančného práva (KFP) PraF UK v Bratislave.

Je absolventom PraF UK v Bratislave a NHF EU v Bratislave a vo VŠ vzdelávaní pôsobí od roku 2009.

Je autorom niekoľko desiatok vedeckých a odborných publikácií v oblasti finančného práva a verejných financií a členom Komisie pre tvorbu práva pri Ústavnoprávnom výbore NR SR pre oblasť finančného práva.

Pravidelne prednáša a konzultuje legislatívne aj praktické otázky s profesijnými združeniami, súdmi aj s finančnou správou.

Lucia Hlavatá

výkonná riaditeľka

absolvovala doktorandské štúdium v odbore politológie a ďalej sa zameriava na vysokoškolskú pedagogiku, (nielen) v oblasti spoločenských vied.

Jej primárne zameranie je na aktivizačné metódy vo výučbe malých i veľkých skupín (akademická debata, kolaboratívne metódy a i.), AI vo výučbe a výskum dopadov výučby (tzv. SOTL). Okrem iného v rámci aliancie ENLIGHT vedie tréningy metodológie Challenge-based Education a je koordinátorkou kurzu Ako inovatívne učiť na VŠ, primárne určeného pre doktorandov, doktorandky, ale i pre skúsených vysokoškolských učiteľov a učiteľky.

V roku 2022 získala certifikát britskej asociácie SEDA (Staff and Educational Development Association) za úspešné absolvovanie dvojročného kurzu „Effective teaching for Internationalisation“.

V súčasnosti pôsobí na Centre pedagogickej podpory Filozofickej fakulty na Univerzite Komenského v Bratislave, v rámci ktorého bola spolu-riešiteľkou niekoľkých Erasmus+ projektov (IMPACT, HOSUED, BELONG). V rámci prebiehajúcich kurzov „Ako inovatívne učiť na VŠ“ a „Inclusive teaching“ pôsobí ako lektorka a koučka.

Jej najnovšie publikácie sa zameriavajú na internacionalizáciu a využitie vyučovacích metód na zlepšenie argumentačných zručností študentstva.

Vojtech Chmelík

výkonná riaditeľka

pôsobí ako docent na Katedre materiálového inžinierstva a fyziky Stavebnej fakulty STU v Bratislave.

Jeho výskumná a pedagogická činnosť je zameraná na problémy stavebnej a priestorovej akustiky ako aj subjektívneho vnímania zvuku. Pôsobil ako zástupca STU v konzorciu niekoľkých medzinárodných projektov.

V súčasnosti plní funkciu projektového manažéra v projekte HORIZON – MSCA – 2021 – DN „ActaReBuild“ a vedie 4 doktorandov zaoberajúcich sa otázkami akustickej pohody vo vonkajšom a vnútornom prostredí.

Od roku 2017 je tajomníkom Slovenskej akustickej spoločnosti. Vojtech je autorom niekoľko desiatok publikácií v oblasti stavebnej akustiky, priestorovej akustiky a vnímania zvuku.

Alexandra Bražinová

výkonná riaditeľka

je profesorka epidemiológie. Vedie Ústav epidemiológie a je prodekanka Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Je autorkou mnohých vedeckých publikácií, z nich viac ako 120 je uvedených v databáze Web of Science, s viac ako 50 000 citáciami. Alexandra je členkou medzinárodnej pracovnej skupiny Global Burden of Disease a Rady Vlády Slovenskej republiky pre duševné zdravie.

Je koordinátorkou slovenského školiaceho miesta pre aplikovanú epidemiológiu Európskeho centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (ECDC). Absolvovala štipendijné výskumné pobyty na University of California in Berkeley, George Washington University a Georgetown University, USA.

Vo výskume sa Alexandra venuje epidemiológii prenosných aj neprenosných ochorení. V minulosti bola a v súčasnosti je hlavnou riešiteľkou národných i medzinárodných vedeckých projektov, financovaných z grantových schém Európskej komisie, WHO, APVV, VEGA a ďalších.

Mária Bieliková

výkonná riaditeľka

je výskumníčka v odbore informatika so zameraním na umelú inteligenciu.

V roku 2020 založila Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT), nezávislý a neziskový inštitút, ktorý ako centrum excelentného výskumu podporuje záujem firiem o výskum, ich silnejšie prepojenie s akademickým sektorom, cirkuláciu talentov a rozvoj podnikavosti naprieč sektormi.

Úsilie venuje aj rozvoju medzinárodných aktivít a dlhodobému zviditeľňovaniu slovenského výskumu a inovácií v AI.

Bola členkou správnej rady Spoločného výskumného centra Európskej komisie a skupiny expertov na vysokej úrovni pre AI. Pred pôsobením v KInIT bola profesorkou na Slovenskej technickej univerzite, bývalá dekanka a vedúca výskumnej skupiny PeWe (PeWe.sk).

Emília S. Beblavá

výkonná riaditeľka

vedie Ústav verejnej politiky (ÚVP) FSEV UK v Bratislave. Absolvovala viaceré študijné pobyty, napr. na Georgetown University, Yale University, Harvard university či v Svetovej banke.

Pracovala ako výskumníčka CPHR, v rokoch 1998 do 2009 bola prezidentkou Transparency International Slovensko. Je spoluzakladateľkou Behaviorálneho labu ÚVP.

Je autorkou niekoľkých desiatok vedeckých a odborných publikácií najmä v oblasti protikorupčnej politiky, politicko-administratívnych vzťahov a behaviorálnych experimentov vo verejnom sektore. Spolupracuje so zdravotníckym start-upom Zhiva.

Emília je spoluzakladateľkou Therapolisu.

Miroslav Beblavý

výkonná riaditeľka

je ekonóm, vedec, a inovátor.

Je riaditeľom startupu Zhiva, ktorý sa zaoberá behaviorálnymi intervenciami v oblasti zdravia s dôrazom na chronické choroby.

Pôsobí ako koordinátor siete expertov Európskej komisie na ekonómiu vzdelávania, externý pedagóg na Sciences Po v Paríži a externý komentátor Denníka SME.

Má PhD z ekonómie z University of St Andrews a pôsobil ako Senior Research Fellow v Centre for European Policy Studies.

Spoluzakladal Ústav verejnej politiky na FSEV UK, kde do roku 2014 pôsobil ako docent. 

Renáta Hall

výkonná riaditeľka

má vyše 20-ročnú skúsenosť v tvorbe politík v oblasti vysokého školstva (VŠ) a VŠ vedy. Bola študentskou líderkou. Venuje sa výskumu v oblasti VŠ politiky, z ktorej na CEU získala doktorát.

V Slovenskej Akreditačnej agentúre pre VŠ viedla najväčší prieskum spokojnosti vysokoškolákov na Slovensku. Robila poradkyňu dvom premiérom (I. Radičová, E. Heger), štátnemu tajomníkovi MŠVVaŠ SR (M. Fedák) a politickým stranám.

Riadi projekty – najväčšie boli: Úver Svetovej Banky – rozvoj ľudských zdrojov v sektore školstva a práce a sociálnych vecí (5 mil. eur) a To dá rozum (1,5 mil. eur) – návrh reformy vzdelávania od materských až po vysoké školy. Pravidelne verejne vystupuje.

Renáta pracuje v Therapolise ako jeho výkonná riaditeľka.